Bezinning

BEZINNINGSMOMENT 

Voormalig deken Raymond Decoster trakteert ons elke week op een mooie bezinningstekst.


Dank u wel voor deze mooie geste!

Maria tussen de bedevaarders

 

In de liturgie van de paastijd lezen we heel vaak uit de Handelingen van de Apostelen. Toch staat in deze periode tussen Pasen en Pinksteren maar één enkele verwijzing naar Maria, maar wel op een zeer zinvol en belangrijk moment voor de leerlingen van toen, en ook voor ons nu: “Zij bleven allen eensgezind volharden in het gebed, samen met de vrouwen, met Maria, de moeder van Jezus en met zijn broeders.”


Maria waakt bij de leerlingen en opnieuw is er veel dat zij in haar hart bewaart: het verraad van Judas,  de drievoudige verloochening van Petrus, de afwezigheid van de apostelen onder het kruis, het ongeloof van Thomas, de droefheid van de vrouwen bij het lege graf, het verschijnen van de Heer aan Maria Magdalena en aan de twee leerlingen van Emmaüs, de angst voor de 

Joden, en zoveel twijfels en verdriet…Maria, de moeder van Jezus, en sinds die Goede Vrijdag ook de moeder van de leerlingen, is er bij in het gebedshuis, steeds waakzaam, biddend, liefdevol en moederlijk aanwezig. Zij gelooft in de belofte van haar Zoon dat Hij zijn heilige Geest zal zenden die alles zal verzoenen en helen en nieuw maken, zoals Jezus zelf dat ook deed.


Ik denk vaak aan Maria tussen Pasen en Pinksteren, niet alleen in het kader van de bedevaarten, maar vooral wanneer ik in de basiliek de mensen zie bidden bij het genadebeeld van de zwarte Lieve Vrouw van Halle. Ook dan is Maria er bij, bij de leerlingen van vandaag, en bij de bedevaarders van hier en elders. Zij komen met hun twijfels en verdriet, met hun onmacht en hun vragen, met hun vreugde om hun christen-zijn en met hun gekwetstheid omdat zij Jezus ook vandaag alleen laten lijden en sterven. De leerlingen van vandaag die worstelen met verloochening van hun Heer en Verlosser. Er is niet zoveel veranderd sedert toen in die bovenzaal op Pinksteren.

De basiliek is zo vaak de ‘bovenzaal’ van mannen en vrouwen die volharden in het gebed in aanwezigheid van Maria. Ook nu is zij moederlijk actief, en verbindt zij ons geloof aan het hare dat alles goed zal komen, méér zelfs: dat alles nieuw zal worden in de kracht van de heilige Geest.


Raymond Decoster

De regel van de liefde laat geen versoepeling toe

 

Volgende zondag zeggen de lezingen ons dat God liefde is. In het evangelie vraagt Jezus ons in zijn liefde te blijven, en drukt Hij ons op het hart dat wij elkaar moeten liefhebben.. Johannes beschrijft dit als het ‘gebod’ van de liefde, maar ik zou eerder spreken over de gunst van  de liefde, want liefde zou nooit een gebod mogen zijn, maar eerder een evidentie, een wederzijds geschenk, een levenshouding. Liefde laat zich niet gebieden.


Eén van de allerbelangrijkste levenslessen die Jezus ons meegaf tijdens zijn leven en ook nog bij zijn heengaan, luidt “ Bemin God met heel je hart en je verstand, en je naaste als jezelf!”

Het is de grondwet van het christendom.


Regels en voorschriften zijn nodig om onze maatschappij veilig en draaiend te houden.  . Reglementen en afspraken moten voor duidelijkheid en veiligheid zorgen. Als er geen regels en wetten zijn, wordt alles chaotisch, dan doet iedereen wat hij of zij denkt dat goed is, en vinden we geen serene samenleving.

En toch is er méér dan dat nodig om vreedzaam samen te leven. Dat deed Jezus ons voor.

Hij had de moed om in te gaan tegen de heilige wetten van de voorname mensen. Hij deed wat eigenlijk niet mocht, Hij ging vaak tegen de regels in. Jezus besefte dat wel, maar Hij deed wat gedaan moest worden. Jezus denkt verder dan die heilige wetten en voorschriften, Hij voelt welke zorgen zijn medemensen nodig hebben. Voor Hem telt maar één belangrijke regel, en dat is de regel van de liefde. En die laat geen versoepeling toe!

 

Een tijd geleden trok een bekende voetbalspeler na het scoren van een doelpunt,  zijn voetbaltruitje uit. Het was een emotioneel moment. In veel huishoudens zal het wel stil geworden zijn bij het zien van zijn boodschap: ‘Ik hou van jou, oma. RIP’. Zijn oma was een

Paar dagen eerder overleden van kanker. De scheidsrechter deed toen wat hij volgens de regels moest doen: hem een gele kaart geven. Wat volgde was een hoopje ellende, eenzaam verborgen achter zijn club-shirt. Misschien zou Jezus het gedurfd hebben om een beslissing te nemen met het hart, en niet gehandeld hebben naar de letter van de voetbalwet. Hij zou in dit geval die gele kaart wellicht niet getoond hebben.

Jezus trok zich eigenlijk tijdens zijn openbaar leven niet zoveel aan van de letter van de Wet.

Hij nam de voorschriften en regels soms nogal licht op. Vandaar dat Hij de vrome mannen, wetgeleerden en farizeeën, zo vaak tegen Hem in het harnas joeg, en dat ze met een zeker wantrouwen naar Hem keken.

Toch blijft Jezus mij en u vandaag ook nog vragen om te leven vanuit het hart, vanuit Gods liefde. Ik kan immers perfect gelovig zijn en doen wat er van mij gevraagd wordt. Toch kan ik na het afvinken van al die geboden en wetten ver verwijderd zijn van God. Een mooie buitenkant is voor Jezus niet genoeg, bij Jezus gaat het evenzeer om de binnenkant. Bij Jezus gaat het naast mijn daden, ook om mijn hart. ‘Liefhebben’ is de kern van alles wat God vraagt. Als daar mijn hart vol van is, dan komt de naleving van Gods wetten vanzelf. Maar als ik liefdeloos leef, dan mis ik het allerbelangrijkste.

 

De wetgeleerden denken dat Jezus regels wil overboord gooien om het makkelijker te maken.

Toch is dit nu juist niet de gemakkelijkste weg die Jezus van mij vraagt. Hij vraagt mij te leven vanuit de liefde als basishouding, terwijl ik soms alleen maar liefdeloos en egoïstisch ben. Als ik soms rond mij kijk, en zie wat ik er van gemaakt heb…

Er zal heel wat vergeving nodig zijn om opnieuw te kunnen beginnen. Jezus is gestorven aan een kruis omdat sommige de wet heel belangrijk vonden. En terwijl mensen Hem vastspijkerden, bleef Hij voor hen bidden. Dàt is pas leven met liefde. Het is geen lijstje met regels afvinken en denken ‘Ik ben er’. Het lijkt misschien eenvoudig, maar dat is het niet.

We spreken van vrede, goedheid, liefde en trouw, terwijl ons hart soms vol zit met jaloezie, hardheid en woede. Loop niet verloren in mensenwetten en schone schijn, want dan is je hart ver van God verwijderd. Staar je niet blind op de buitenkant, maar heb oog voor de

binnenkant. Laat een straaltje van Gods liefde je leven binnenkomen.


Raymond Decoster